Home / Blogi / Dieta białkowa // workoutbodyattack
Dieta białkowa // workoutbodyattack

Dieta białkowa // workoutbodyattack

Magda z workoutbodyattack.blogspot.com podaje kilka informacji o dietach białkowych.
W dietach białkowych głównym czynnikiem, który pobudza odchudzanie, jest przekierowanie metabolizmu na inne tory. Organizm wprowadza się w stan ketozy, w którym źródłem energii są ciała ketonowe, pozyskiwane ze spalania tłuszczu.
tumblr mm6mqcOdA71rhvw7uo1 500 Dieta białkowa // workoutbodyattack
źródło: tumblr.com

Diety białkowe są polecane osobom, które budują masę mięśniową lub po prostu chcą schudnąć. Zazwyczaj trwają kilka tygodni, więc nie jest to zmiana nawyków żywieniowych na zawsze, a jedynie wprowadzenie do zdrowego stylu życia, jaki powinniśmy prowadzić na co dzień po zakończonej diecie, by efekt utraty kilogramów utrzymać.

Zasady i zalety diet białkowych.

W dietach białkowych nie kontroluje się ilości spożywanych kalorii. Białko jest bardzo sycące i niskokaloryczne i możliwe jest jedzenie aż do momentu sytości. Poza tym stan ketozy prowadzi do hamowania apetytu. Duży spadek wagi jest dodatkowym atutem diet białkowych. W pierwszych fazach diety jest to jednak głównie woda, którą organizm traci wraz z pozyskiwaniem energii z zapasów glikogenu. Po pewnym czasie poprawia się również samopoczucie. Dieta białkowa sprzyja również budowaniu masy mięśniowej poprzez zwiększenie podaży białka. Należy jednak zachować rozwagę przy spożywaniu białka oraz przy jednoczesnym sięganiu po odżywki białkowe, dieta powinna być zbilansowana.

 

Wady diet białkowych.

Obciążenie nerek. To jedyna poważna wada diety białkowej. Nie powinny więc sięgać po nie osoby, które mają problemy z nerkami. Brak węglowodanów w diecie wpływa negatywnie na pracę mózgu, który czerpie energię dzięki glukozie. Długotrwały stan ketozy jest szkodliwy dla organizmu.
Jeśli chodzi o układ krążenia – ba­da­nia wska­zu­ją, że krót­ko­trwa­ła ku­ra­cja pro­te­ino­wa może zmniej­szać poziom cho­le­ste­ro­lu we krwi ogó­łem i wpły­wać na zwięk­sze­nie frak­cji cho­le­ste­ro­lu HDL, to jed­nak duże ba­da­nie na gru­pie Szwe­dek pu­bli­ko­wa­ne w Bri­tish Me­di­cal Jo­ur­nal wska­zu­je, że ob­ni­że­nie po­da­ży węglowodanów i zwięk­sze­nie ilo­ści biał­ka w die­cie pod­wyż­sza ry­zy­ko cho­rób serca i ukła­du krą­że­nia.
Kolejnym minusem diet białkowych jest zwiększone wydalanie wapnia z moczem. Podnosi się ryzyko wystąpienia kamicy nerkowej. A mała ilość produktów roślinnych i zbożowych w diecie zubaża dietę w witaminy, składniki mineralne, polifenole i błonnik pokarmowy.

 

Dieta Dukana
 
pierre dukandieta Dieta białkowa // workoutbodyattack
źródło: dukandiyeti.gen.tr

Dieta proteinowa zyskuje ostatnio ogromną popularność. Jej twórcą jest francuski dietetyk Pierre Dukan. Jest to dieta wysokobiałkowa, która w założeniu ma polegać nie na głodzeniu się, a na wprowadzeniu do jadłospisu jak największej ilości białka. Dieta protal składa się z czterech, następujących po sobie etapów, które różnią się rodzajem produktów, jakie można spożywać podczas ich trwania. Aby osiągnąć pożądane efekty można najadać się do syta, należy natomiast ściśle przestrzegać zaleceń poszczególnych etapów i nie zmieniać ich kolejności.

 

Etap I – faza ataku.

Trwa od 1 do 10 dni, w zależności od tego jak wielu kilogramów chcemy się pozbyć. Podczas tego etapu diety proteinowej należy ograniczyć swoje menu do produktów białkowych – chudego mięsa i nabiału. Dopuszczalne jest spożycie np. białego sera, mleka, jogurtów, a także drobiu bez skóry, chudych wędlin i szynki, podrobów, ryb, owoców morza i jajek. Spośród warzyw i owoców możemy jeść ogórki konserwowe i cytrynę, dopuszczalne są także przyprawy. Konieczne jest picie dużej ilości wody, można sięgać również po napoje takie jak kawa, herbata czy zioła. Pierwsza faza jest fazą szybkiej utraty wagi.
Etap II – faza naprzemienna.
Oprócz produktów dopuszczalnych w pierwszym etapie, w tej fazie możemy włączyć do naszego menu grzyby i warzywa. Nie wszystkie są jednak dozwolone. Możemy sięgnąć po pomidory, szpinak, ogórki, rzodkiewki, pory, szparagi, kapustę, selera, koper, sałatę, bakłażany, cukinię papryka i marchew. Zabronione są natomiast kartofle, ryż, kukurydza, groch, bób, soczewica, fasola i karczochy. Ten etap, nazywany jest fazą naprzemienną, gdyż polega na naprzemiennym stosowaniu zasad z pierwszego etapu (przez 5 dni) i zasad z drugiego etapu (przez kolejne 5 dni). Ta faza powinna trwać aż do osiągnięcia pożądanej wagi.

 

Dieta Atkinsa

 

12481049 large Dieta białkowa // workoutbodyattack
źródło: blog.al.com

2 kg w ciągu tygodnia według Atkinsa, lekarza z Nowego Jorku, aby skutecznie zwalczać otyłość i nadwagę, nie trzeba ograniczać ilości jedzenia, a tłuszcz jest konieczny do zachowania zdrowia. Zgodnie ze swoją teorią zaleca on inne komponowanie posiłków, przede wszystkim spożywanie pokarmów z dużą zawartością tłuszczu i białka, a unikanie tych z cukrami prostymi i złożonymi. Głównym powodem tycia, według Atkinsa, jest właśnie mieszanie tłuszczów z węglowodanami i białkami.

Zasady diety.

 

Dieta Atkinsa składa się z 4 etapów. Każda faza trwa 2 tygodnie.
W pierwszej, zwanej wprowadzającą – ogranicza się spożycie węglowodanów do 20 g dziennie. W tym czasie można jeść wszystkie gatunki mięsa, ryb i drobiu, owoców morza, jaj, serów pleśniowych, a także wszystkie tłuszcze roślinne.
Należy unikać: pieczywa, owoców, produktów zbożowych, warzyw zawierających skrobię, chudego nabiału i kofeiny. Zabronione są również cukier, miód, słodycze i dżemy. Dietetycy zwracają uwagę na niezdrowe ograniczenie spożycia owoców i warzyw, które dostarczają organizmowi witamin, składników mineralnych i błonnika.
Po 2 tygodniach przechodzimy do następnej fazy – w tym czasie stopniowo zwiększamy ilość przyjmowanych węglowodanów do 30-50 g dziennie. Jemy więcej warzyw, orzechy i owoce jagodowe (truskawki, maliny). Nadal jednak bazujemy na tłuszczach i białkach.
W trzeciej i czwartej fazie – je się tyle węglowodanów, by nie przybywało na wadze. Nie wolno łączyć węglowodanów z mięsem, rybami i jajami.
W trakcie całej diety jada się 3 główne dania i 1-2 przekąski. Można pić kawę, herbatę (niesłodzone) i wodę mineralną. Na przekąskę można zjeść surówkę lub wędlinę.

Stosując się do zaleceń dr. Atkinsa, można stracić do 2 kg tygodniowo i bez trudu utrzymać właściwą wagę. Dietetycy zalecają jednak wcześniejszą konsultację z lekarzem lub dietetykiem, ponieważ stosować ją mogą wyłącznie osoby zdrowe.
Przykładowy jadłospis (faza wprowadzająca): Śniadanie: – jajecznica lub jajka sadzone z bekonem, szynką lub kiełbasą,
– kawa bezkofeinowa lub herbata owocowa bądź ziołowa

Obiad:

– wędliny, kurczak pieczony lub smażony,
– rosół drobiowy,
– mała porcja surówki,
– woda mineralna niegazowana

Kolacja:

– pasztet z kurzych wątróbek,
– stek,
– surówka z sosem winegret,
– bita śmietana bez cukru

W ciągu dnia: wędliny jako przekąski, woda mineralna, herbata.

tumblr mpd143idbr1rhvw7uo1 500 Dieta białkowa // workoutbodyattack
źródło: tumblr.com

Wady diety Atkinsa.

Zdaniem wielu dietetyków stosowanie się do zaleceń dr. Atkinsa może prowadzić do poważnych powikłań zdrowotnych. Może wywoływać zaburzenia równowagi elektrolitowej, np. niedobór sodu prowadzi do odwodnienia organizmu. Powoduje zakwaszenia organizmu, także śliny, a to niekorzystnie wpływa na szkliwo zębów i zwiększa ryzyko próchnicy. Natomiast nadmiar białka i tłuszczu obciąża nerki i może doprowadzić do skazy moczanowej. Sama dieta jest uboga w produkty z magnezem, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania serca.

 

Comments

comments

About Admin

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone! *

*

Scroll To Top
Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com