Home / Trening / Artykuły / Jak korzystać z sauny fińskiej?
Jak korzystać z sauny fińskiej?

Jak korzystać z sauny fińskiej?

Jako trener personalny codziennie odwiedzam wiele różnych klubów i obserwuję wszechobecną niewiedzę osób korzystających z zabiegu odnowy biologicznej jakim jest sauna sucha (sauna fińska). W związku z tym postanowiłem opisać ten jakże wspaniały zabieg regeneracyjny, z którym wielu ma problem i wyjaśnić, jak prawidłowo korzystać z sauny fińskiej.

Przede wszystkim musicie wiedzieć ile razy w tygodniu można z tego zabiegu korzystać i jaka pora jest najodpowiedniejsza dla Waszego organizmu (oczywiście wcześniej należałoby wykluczyć wszystkie przeciwwskazania). Najlepiej korzystać z sauny 1, 2, max 3 razy w ciągu tygodnia, najlepiej wieczorem, nie wcześniej niż 1 godzinę po posiłku i nie wcześniej niż 3-4 godziny po wysiłku fizycznym. Uprawiający sport wyczynowy nie powinni stosować sauny na 2-4 dni przed ważnymi zawodami sportowymi, ponieważ odwodnienie powstałe w wyniku intensywnego pocenia się może wpłynąć negatywnie na zdolności wysiłkowe nawet przez 24-36 godzin po zabiegu.

Podstawą uzyskania efektów z zabiegu jest naprzemienne nagrzewanie i ochładzanie całego ciała. W zależności od tolerancji organizmu można je stosować w 2-3 cyklach z których jeden cykl może trwać max 24 min (w tym 8-12 min to faza przebywania w saunie, następnie 8-12 min faza schładzania). Istotne jest aby ochładzanie nie było zbyt gwałtowne, dlatego strumień wody należy skierować w pierwszej kolejności na kończyny górne, potem dolne, a następnie na klatkę piersiową i twarz kończąc na plecach. Po takim schłodzeniu należy ciepłą wodą ogrzać stopy i podudzia.

W trakcie pobytu w saunie (po upływie połowy czasu tej fazy) należy się przenieść z niższej ławki na wyższą, zwiększając w ten sposób oddziaływanie ciepła na organizm. Podczas kąpieli w saunie można również ochładzać twarz i okolice serca zimną wodą, wykonywać automasaż lub chłostać się wierzbowymi i brzozowymi gałązkami w celu zwiększenia odczynu ze strony naczyń krwionośnych. Pamiętajmy aby po fazie ochłodzenia należy wytrzeć ciało do sucha i przystąpić do kolejnej fazy ogrzewania.
Jeszcze kilka słów na temat korzyści jakie przynosi regularne korzystanie z sauny. Przede wszystkim sauna działa na mięsień sercowy i na zdolność wysiłkową ustroju jak systematyczny trening fizyczny, usprawnia termoregulację i poprawia przemianę materii. Korzystanie z sauny zwiększa wszystkie parametry oddechowe takie jak pojemność życiową płuc, minutowa pojemność oddechowa i wentylacja oraz inne. Kąpiel w saunie przyczynia się do wzrostu siły i szybkości skurczu mięśnia, podnosi poziom hormonu wzrostu i adrenaliny.

Zatem korzystajmy z kąpieli w saunie, pamiętając o wszystkich zasadach, których przestrzeganie pozwoli na efektywną i szybką regenerację naszego ciała.

Autor: Seweryn Sroka, licencjonowany Trener Pomorskiego Stowarzyszenia Trenerów Osobistych. Dyplomowany trener personalny i specjalista odnowy biologicznej (AWFiS Gdańsk). Profesjonalista, trener odnowy biologicznej drużyny ekstraklasy koszykówki Lotos Gdynia.

Polecamy stronę Seweryna Sroki: http://trenerpersonalny24.pl/oraz kanał: http://www.youtube.com/channel/UCY9LpSgJeAPne0yw9P3jhQA
http://psto.pl/- Pomorskie Stowarzyszenie Trenerów Osobistych

fot. freedigitalphotos.net, khunaspix

Comments

comments

About Admin

2 komentarze

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone! *

*

Scroll To Top
Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com